Energi

Pigg och glad. Jobbet kräver lite mer av mig och jag tror att kaffet gav en välbehövlig knuff i rätt riktning.

Ikväll ska mormor och jag plocka blåbär i skogen. Det blir ett trevligt avbrott i vardagen. Vackra små blåbär och kanske ett och annat hallon eller körsbär. Jag undrar om man kan koka gröt på havregryn, torkad frukt, äpple och blåbär. Det skulle kunna vara en god kombination.

Idag läser jag på dn.se att:
"Var tredje tjänsteman vill byta arbete inom ett år. Det visar en undersökning från tjänstepensionsföretaget Alecta. Mest sugna på att skifta arbetsplats är personer mellan 18 och 30 år."

Intressant. O. kom upp och åt lunch med mig och samtalsämnet var ganska genomgående utbildning och arbete. Han kommer att jobba i Norge i höst och jag har mina förhoppningar satta till Köpenhamn.
Att ha ett jobb som är varierat är för mig ett ofrånkomligt måste. Jag är en hopplös vanemänniska som behöver utmaningar för att inte fastna i det jag gör.

Enligt dn.se är också:
Coca-cola fortfarande världens högst värderade varumärke enligt Interbrands globala varumärkesranking som presenteras i tidningen Business Week. På andra och tredje plats återfinns Microsoft och IBM.

Det är egentligen ganska fantastiskt att ett varumärke som Coca Cola är det som toppar listan och slår både Microsoft och IBM. Att dessa två dataföretag ligger högt förvånar mig inte alls med tanke på att vi befinner oss mitt i IT-eran. Men att The Coca Cola Company som grundades redan 1902 fortfarande hänger i som störst av de största och att IKEA står med som enda svenska varumärke på en 38:e plats på topp-100-listan är imponerande.
Att detta beror på en trend? Inte särskilt troligt. Det tyder snarare på skicklig marknadsföring och bra produkter. Att få jobba med management i toppen av ett sådant företag är lite utav min dröm.

Ibland önskar jag att jag visste vad jag gör om 10 år. Ofta önskar jag att jag visste vad jag gör om 10 år!

Idag nöjer jag mig med att veta att jag kommer sitta bland blåbären ikväll och njuta av den lilla sommar som är.

Carin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0