Snö i juli = trolig rekordförsäljning av antidepressiva medel?!

Kollega rapporterade nyss att hon just läst om snö någonstans Sverige. Sara och jag utbrast i ett mycket synkroniserat "VA?!".

Något tidigare hade jag läst på dn.se.

"En regnig juli - då tar vi antidepressiva mediciner

Vid dåligt juliväder ökar svenskarnas konsumtion av antidepressiva läkemedel, visar en ny studie. Orsaken tros vara att man tillbringar alltför stor del av semestern inomhus.

- Vi tror inte att det är vädret i sig som gör människor deprimerade. Snarare handlar det om att det dåliga sommarvädret hindrar människor som redan tidigare lider av kronisk stress att återhämta sig tillräckligt, säger Uppsalaforskaren Terry Hartig, som tillsammans med amerikanska kolleger utfört studien."


Då är jag väl ändå inte ensam i alla fall. Jag har alltid klagat över hur mycket vädret påverkar mig. Många andra har problem med hormoner som löper amok - jag blir tokig av vädrets makter... Det är märkligt hur humöret kan svänga i takt med vädret. Regn och rusk gör mig fruktansvärt nedstämd, medan sol och värme kan ha en effekt som är långt mer märkbar än en överdos av koffein.

På tal om koffein nämnde jag för mamma häromdagen att "take away-coffee"-vågen verkar ha sköljt in även över lilla Linköping. Har på sista tiden sett fler och fler med take away-muggar i handen. Och man verkar även kunna köpa de små behållarna på tusentals nya (och gamla) ställen som poppat upp. Men mig gör det verkligen ingenting!
I love coffee, så att säga. Och jag saknar "kaffekulturen" i Australien. Jag undrar hur mycket pengar vi egentligen la på dessa underbart krämiga små kreationer i den typiska muggen med lock?

Kanske är det värt att åka tillbaka bara för kaffets skull?

Carin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0