Mina listor

Jag skriver listor och planerar upp mitt liv, ofta timme för timme. Och det är inte vanliga "att göra-listor" som alla skriver. Mina listor innehåller de saker som alla bara gör utan att fundera över det.
Jag har någon sorts märkligt behov av att lista ALLA saker jag kommer göra under en dag. Inte för att jag INTE SKA glömma bort att göra dem, utan kanske snarare för att jag SKA kunna glömma dem.
Om jag har allting nedskrivet behöver jag inte hålla det i huvudet. Jag måste veta hur min dag kommer att se ut. Jag måste. Men det är omöjligt att hålla allt det i huvudet och samtidigt försöka göra någoning annat. Så om jag har alla händelser under min kommande dag printade på ett papper kan jag fokusera på den närmast kommande punkten (eller ibland, om jag har tur, på någonting som faktiskt inte finns med på listan) utan att riskera att tappa bort de andra.
Följer jag listan vet jag också när dagen är slut vad jag har gjort. Det finns där på pappret och jag slipper ha det i huvudet. Kanske är det också så att jag ofta har svårt att veta vad jag verkligen vill. Har jag då haft tid att fundera på det och skriva ner det på min lista så vet jag att jag inte kommer att missa det...?

Elefanten tar så mycket plats i mina tankar att jag behöver veta i förväg vad jag vill och kommer att göra.

Så, hur kan en lista se ut?

Dagens lista kommer i nästa inlägg för nu måste jag avverka nästa punkt innan allt blir förskjutet.

Kommentarer
Postat av: Christine

Bra drag Carin, vågat och modigt drag. Du är en inspirerande person för mig!

2007-10-12 @ 12:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0